Tampereen teknillisen yliopiston osaprojekteissa oli tavoitteena tutkia sosiaalisen median hyödyntämismahdollisuuksia opiskelukyvyn, yhteisöllisyyden ja osallisuuden tukemisessa. Projektin tutkimus- ja kehitystyön puitteissa toteutettiin korkeakoulukohtainen yhteisöllinen verkkopalvelu Piiri, jonka toiminnallisuudet ja ominaisuudet kartoitettiin osaprojektin piloteissa yhteistyössä eri korkeakoulutoimijoiden kanssa. Keskiössä Piirissä ovat käyttäjien luomat julkiset ja yksityiset ryhmät, joissa ryhmän jäsenet voivat jakaa ja julkaista erilaisia sisältöjä, chattailla, keskustella jne.

Piiriin on toteutettu myös ryhmien toimintaa havainnollistavia, verkkoympäristön lokidataan pohjautuvia visualisointeja. Erityisesti opetuskäytössä vuorovaikutteisia visualisointeja voidaan hyödyntää monipuolisesti. Visualisoinnit helpottavat esimerkiksi opiskelijoiden osallistumisen seuraamista tarjoten vinkkejä opettajalle opiskelijoista, joiden opiskeluprosessi ei etene odotusten mukaisesti. Visualisoinnit tukevat myös opiskelijaa esimerkiksi oman osallistumisen seurannassa sekä auttavat löytämään verkkoympäristöstä kiinnostavaan aiheeseen liittyvää tietoa.

 

Tampereen teknillisen yliopiston osaprojekteissa oli tavoitteena tutkia sosiaalisen median hyödyntämismahdollisuuksia opiskelukyvyn, yhteisöllisyyden ja osallisuuden tukemisessa. Projektin tutkimus- ja kehitystyön puitteissa toteutettiin korkeakoulukohtainen yhteisöllinen verkkopalvelu Piiri, jonka toiminnallisuudet ja ominaisuudet kartoitettiin osaprojektin piloteissa yhteistyössä eri korkeakoulutoimijoiden kanssa. Keskiössä Piirissä ovat käyttäjien luomat julkiset ja yksityiset ryhmät, joissa ryhmän jäsenet voivat jakaa ja julkaista erilaisia sisältöjä, chattailla, keskustella jne.

Piiriin on toteutettu myös ryhmien toimintaa havainnollistavia, verkkoympäristön lokidataan pohjautuvia visualisointeja. Erityisesti opetuskäytössä vuorovaikutteisia visualisointeja voidaan hyödyntää monipuolisesti. Visualisoinnit helpottavat esimerkiksi opiskelijoiden osallistumisen seuraamista tarjoten vinkkejä opettajalle opiskelijoista, joiden opiskeluprosessi ei etene odotusten mukaisesti. Visualisoinnit tukevat myös opiskelijaa esimerkiksi oman osallistumisen seurannassa sekä auttavat löytämään verkkoympäristöstä kiinnostavaan aiheeseen liittyvää tietoa.

 

Pienennä

Henkilöt:

  • projektipäällikkö Kirsi Kuosa
  • tutkija Anne-Maritta Tervakari
  • tutkija Meri Kailanto
  • tutkija Jarno Marttila
  • tutkija Juho Koro
  • tutkija Juha Nurmi
  • tutkija Jukka Paukkeri
  • tutkija Teemo Tebest
  • projektityöntekijä Emilia Rautiainen
  • projektityöntekijä Thumas Miilumäki
  • projektiapulainen Joonas Meriläinen

Henkilöt:

  • projektipäällikkö Kirsi Kuosa
  • tutkija Anne-Maritta Tervakari
  • tutkija Meri Kailanto
  • tutkija Jarno Marttila
  • tutkija Juho Koro
  • tutkija Juha Nurmi
  • tutkija Jukka Paukkeri
  • tutkija Teemo Tebest
  • projektityöntekijä Emilia Rautiainen
  • projektityöntekijä Thumas Miilumäki
  • projektiapulainen Joonas Meriläinen
 
iStart-julkaisujärjestelmä - ConnectingTalents Oy